Recension av "Ängel af Hjo" av Annette Brandelid

Jag har läst Ängel af Hjo av Annette Brandelid. Det är en bok som jag har tänkt att läsa länge, dels för att jag och Annette är vänner och författarkollegor, men också för att jag har varit väldigt nyfiken på den här boken, den allra första boken från mysdeckarserien som utspelar sig i Hjo.

Jag har funderat över uttrycket ”mysdeckare”, vad det egentligen innebär, eftersom Annette själv marknadsför sina böcker på det sättet. När jag nu har läst boken blir det plötsligt väldigt tydligt vad hon menar. Här finns inga fullblodspsykopater eller långa, utdragna mordscener. Jag vill förstås inte avslöja något men tonen boken igenom är väldigt lugn och bokens poliser är väldigt långt ifrån de råbarkade poliser vi stöter på i många av de polisromaner som utspelar sig i Sveriges större städer. Det är en av bokens största styrkor, att den verkligen placerar lilla Hjo på kartan. Jag, som känner till staden känner igen mig i miljöbeskrivningarna, och känner igen mig väl i den där speciella småstadskänslan som är så speciell i småstäder. Det här att alla känner alla, och framförallt att alla vet allt om alla, eller tror i alla fall att de vet det.

Huvudpersonen i boken är Helena Groop, polis från Stockholm som är utlånad till Skövde och alltså hamnar i lilla Hjo för att lösa fallet med kvarlevorna som hittats ute på Ängen. Kvarlevorna efter ett barn.

Jag ser tydliga likheter med många av de engelska deckarserier jag har tittat på  (senast Unge kommisarie Morse) i det att själva ”fallet” bara är en del av berättelsen. Fokus ligger på Helena Groop, hennes privatliv och på vad som händer runt hennes kollegor på den lilla polisstationen i Hjo. När jag väl kom in i boken var den svår att lägga ifrån sig, och jag kommer absolut att läsa fler böcker i serien, för nu vill jag ju förstås veta vad som händer framöver. 😊

***

Annette Brandelid har varit gästbloggare här på min blogg, i december 2018. Här hittar du hennes inlägg: https://mariasforfattarblogg.com/2018/12/27/gastbloggare-annette-brandelid/