Svåra frågor att brottas med.

Sitter här och jobbar med mitt kriminaldrama. Kombinerad redigering och research.

Min bok kommer att utspela sig i Skövde, och av den anledningen har jag kollat upp hur man arbetar med denna typen av brott just i Skövde. Och nu skriver jag om en del, försöker vässa mitt manus.

Samtidigt har jag en frågeställning jag verkligen måste fatta ett beslut över. Min polisorganisation i min bok arbetar inte på samma sätt som polisorganisationen i Skövde gör.

Detta är förstås ett dilemma. Jag måste lösa detta, bestämma hur jag ska ha det, men det är sannerligen inte lätt. En viss konstnärlig frihet har man ju som författare, och det är här det blir svårt. För den stora frågan jag brottas med och omgående måste ta ställning till är exakt hur mycket konstnärlig frihet har jag rätt till?

Detta är en fråga som skulle kunna få hur många olika svar som helst.

Suck.

Jag måste ta det här beslutet. Bara jag.

Boken vinner givetvis på att jag kör på min ursprungstanke, men håller sig närmare ”äkta” polisarbete om jag ändrar. Och det är viktigt för mig att boken känns ”äkta.”

Samtidigt är ju inte min polisorganisation densamma som den som jobbar i Skövde på riktigt. Och eftersom min polisorganisation är fiktiv kanske det inte är märkligt alls att också de har andra arbetsmetoder? Egentligen.

Det är svåra frågor man har att brottas med som författare, det är inte bara att skriva på…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s