Ny recension av Den blomstertid nu kommer!

En ny recension av Den blomstertid nu kommer. Alltid lika roligt!

Och kolla vilken fin bild!

View this post on Instagram

Tack så mycket för recensionsexemplaret @rimochresonmedia och Lindskog förlag! Det uppskattas 🤗 . ”Den blomstertid nu kommer” av Maria Richardsson (2017). En ungdomsroman (ca 12+) på 283 sidor. Utgiven av Lindskog Förlag år 2017. 💐💐💐 Handling – Det är slutet på åttiotalet och i handlingens centrum får vi följa fyra ungdomar och deras sista tid som niondeklassare. Alla kämpar med sina egna problem och hjärnspöken, samtidigt som de försöker få en viss ordning på livet. . 💐💐💐 Vi har den populära Sofi, som får alltid som hon vill och är van vid att vara ledare i skolans tjejgäng. Killar vill ha henne och tjejer vill vara som henne. Linda som vill helst av allt bara passa in och som samtidigt är trött på att vara som alla andra. Anna som är duktig i skolämnena, men som får utstå både glåpord och fysisk mobbing utan att någon ens lägger märke till det. Och Sussie som har trassliga hemförhållanden och hoppat av nian. Men en dag kolliderar tjejernas liv med varandra och ingenting blir sig likt… . MITT OMDÖME – En mycket tänkvärd och gripande ungdomsroman. Richardsson skriver ungdomligt och lättförståeligt. Hon besitter även en otrolig förmåga att leva sig in i karaktärernas tankar, känslor och agerande. Berättelsen känns väldigt trovärdig och realistisk. Dessa tonårstjejer finns fortfarande bland oss och till och med i oss. De är någon vi kan känna en viss identifiering med, oavsett om det är Sussi, Linda, Anna eller Sofi. . ••• Även om boken utspelar sig på 80 talet så känns berättelsen aktuell och skulle sätta ord på många ungdomars tankar och känslor idag. Skulle nog rekommendera boken till ungdomar i mellanåldern (12 – 15 år). Boken förtjänas att diskuteras i klassrummet, då många kanske finner självinsikt, tröst eller får en tankeställare. #denblomstertidnukommer #lindskogförlag #mariarichardsson