Recensioner på boken

Den blomstertid nu kommer

”Lägg Den blomstertid nu kommer av Maria Richardsson på minnet. Den är kvick, berörande och en mycket stark bok som är svår att lägga ifrån sig. Jag hoppas att den får stor framgång hos de unga läsarna. Boken tar upp svåra ämnen som man mycket väl kan lyfta fram och ha en diskussion kring. Mobbning, krav och viljan att passa in. Svåra ämnen att läsa om. men den har ett lättsamt språk som gör att man inte glömmer den så lätt. ” Betyg: 4 av 5.   Agnetha Lundebring Jönsson

Gripande, stark och fängslande!” Betyg: 4 av 5.  Jenniesboklista.com

”Med djup svärta och obarmhärtig äkthet river Den blomstertid nu kommer bort alla eventuella rosa illusioner om tonårstiden. Boken är stundtals obehaglig, men alltid fängslande och viktig för att den är brutalt sann.” Betyg: 4 av 5.  Petronella Simonsbacka.

”Handlingen i Den blomstertid nu kommer tar vid under det sista året i nian och handlar om fyra olika flickor som alla på olika sätt kämpar med vardagslivet, plugget och oron inför framtiden. Att handlingen är förlagd till 80-talet ökar bara charmen tycker jag och även om jag gick på högstadiet på 90-talet så kunde jag lätt känna igen mig i många situationer. Det var flera ställen där handlingen verkligen berörde mig, t.ex. när en av flickorna konstant mobbades men alla blundade för det. Den blomstertid nu kommer är en ungdomsbok men den kan utan tvekan läsas av vuxna och jag är säker på att de skulle känna igen sig i situationer i boken. Boken känns som en bra bok att läsa för unga tjejer som kan behöva känna att de inte är ensamma. Stilen och språken i boken var behaglig vilket gör att de som kanske inte alls tycker om att läsa så mycket lätt kan ta till sig handlingen. Allt som allt är denna bok en alldeles utmärkt debutbok.” Betyg: 4 av 5. Magdalena Johansson, A Bookaholic Swede

”Den här bokens rosa omslag och rosatonade sidkanter kan föra associationerna till något annat än vad den handlar om. Men omslagets illustrationer ger dock andra kopplingar, inget romantiskt skimmer här inte. Det här är en bok om flickors utsatthet.” ”Den blomstertid nu kommer är en god debut med ett grepp där flera får komma till tals och där det förmedlas att ”tillståndet” i nian inte behöver vara för evigt. Även om man tror det.” BTJ.  Lektör: Annakarin Lindberg. (BTJ-häftet nr 23, 2017.)

”En mycket välskriven och trovärdig berättelse om karaktärer som flyttas ut ur texten och rakt in i mitt hjärta. Du är så träffsäker i varje karaktär, vem som helst känner igen sig i någon av dem. Det är precis så här det är på varenda högstadieskola i hela Sverige. Precis så här, vare sig det är 80-tal eller nutid, man känner verkligen igen sig.”  Sara Olsson, lektör, Manushjälpen.